maandag 2 juni 2014

Be Croc wise in croc country

We zijn weer een paar dagen verwend bij Annemarie en Fred. Line en Tom leerden Bo, de hond van Fred en Anne, ook als ‘zee’hond kennen. Bo blijkt een ware reddingszwemmer, die zelfs voorwerpen van de bodem van het zwembad kan opduiken!
Voor het laatste deel van onze reis met de camper gaan we nog een stukje noordelijker.

De mooie route langs te kust ten noorden van Cairns, leidde ons via Mossman Gorge, de Daintree rivier naar Cape Tribulation. Een afgelegen plek, waar ooit de problemen van de ontdekker van Australië (Captain Cook), zijn begonnen. Zijn schip liep hier vast op het rif en moest voor reparatie naar de huidige plaats Cooktown. Dit is voor ons uiteindelijk  de meest noordelijke plaats die we in Australië gaan bezoeken.
Cape Tribulation ligt midden in het regenwoud en de bergen reiken hier tot in de zee, tot praktisch op het Great Barrier Reef.
Mossman Gorge
Nog geen twee maanden geleden kwam cycloon Ita in Cooktown aan land. De gevolgen ervan waren vooral in Cape Trib nog zichtbaar. Veel wandelingen waren gesloten vanwege ontwortelde bomen. We stonden op een mooie camping, waar de pizza’s onovertroffen waren.
De cassowary hebben we niet meer gespot, maar dat ze er zouden moeten zijn, bewijzen alle borden langs de weg wel.
De terugweg vanuit Cape Tribulation gaat weer via de Daintree rivier.
Dé rivier hier om krokdillen de spotten. De boottocht op de deze rivier hebben we overleefd. Eindelijk kan Saskia ook weer slapen! Het was een goede timing om krokodillen te spotten. In totaal hebben we er wel 9 gezien. Nu namen we de waarschuwingsbordjes al serieus, maar nu helemaal. Verder hadden we een gids, die ondanks of  misschien wel dankzij zijn leeftijd, een extreem goed oog had voor slangen en vogels.
In totaal hebben we 5 groene boomslangen gezien en we zullen jullie maar niet vermoeien met alle soorten vogels die er te zien waren. In bepaalde what’s appjes die we van familie hebben gekregen, worden we een beetje belachelijk gemaakt met onze wildlife spotting. We krijgen al foto’s toegestuurd van een Spaanse rat in Barcelona en een kookaburra in gevangenschap op Texel. Maar voor de trouwe fans toch nog en zoekplaatje! Zoek de groene boomslang.

Onze tussenstop op weg naar Cooktown is Port Douglas. Een modern, mooi toeristenplaatsje. We blijven hier maar één nachtje om de volgende dag een lange rit naar het desolate Laura in Cape York te rijden.

Dit is het laatste plaatsje wat met een gewone auto te bereiken is. Verder Cape York in heb je een 4WD nodig.

Laura is beroemd om zijn rock-art van de aboriginals. Het plaatsje zelf is niet veel meer dan een roadhouse, een motel en een camping. De aboriginal tekeningen zijn het echter helemaal waard om deze uitstap te maken. De mooiste tekeningen waren alleen bereikbaar met een 4WD over een weg waar je normaal gesproken niet eens met een mountain bike doorheen zou rijden.

Na Laura moesten we een stukje terug rijden en vervolgens nog 80 km verder naar het noorden. Cooktown is een dorpje met veel historische betekenis. Buiten het plaatselijke James Cook museum , het James Cook monument en de mooie ligging tussen de bergen is hier echt niets te beleven.
Maar dat maakt het juist ook wel weer bijzonder. Wel had de lokale VVV nog een leuke wandeling uitgestippeld: over een vervallen kerkhof en langs een mangrovebos, waar wij bij elke modderpoel een krokodil  dachten te zien liggen.  Gelukkig zoeken krokodillen vaak een makkelijke kleine prooi; dus Robin en Saskia waren veilig.

Dwars door niemandsland zijn we met een overnachting in Port Douglas weer naar Cairns gereden.
Op de ochtend dat we naar Cairns reden, was Saskia jarig. Line en Tom hadden zelfgemaakte oorbellen voor Sas haar verjaardag gemaakt. Terug in Cairns voelde bijna als thuiskomen. Anne had een chocolade verjaardagstaart gebakken en ’s avonds  had Fred een heerlijke Gado Gado gemaakt. Sas voelde zich helemaal jarig.
Vandaag hadden we de grote camper schoonmaak, waarbij we alle kleding en spullen weer in 4 tassen moesten zien te krijgen.
Nog 2 dagen Cairns en dan vliegen we naar Sydney voor de laatste 4 dagen van onze trip.